Jezikovnopedagoški koncept

Vsi vrtci, ki so vključeni v Delovno skupnost privatnih dvo- in večjezičnih vrtcev so po koroškem Zakonu o izobraževanju in varstvu otrok (K-KBBG) zavezani do uporabe individualiziranega jezikovnopedagoškega koncpeta.

Das sprachpädagogische Konzept 

Alle Kindergärten, die in die Arbeitsgemeinschaft privater zwei- und mehrsprachiger Kindergärten integriert sind, verwenden ein individualisiertes Sprachpädagogisches Konzept. 

Jezikovnopedagoški koncept v vrtcih predstavlja potreben okvir za strokovno delo pri posredovanju jezika in nudi pedagoškemu osebju vodilo, kako vzpodbujati jezikovni razvoj otrok v obeh jezikih, staršem in nosilcem vrtcev pa kaže, katere cilje želijo v vrtcu doseči in na kakšen način jih uresničujejo. 

Vseavstrijski okvirni izobraževalni načrt je osnova za izobraževalne procese v elementarnih ustanovah. Posredovanje jezika v dvo- ali večjezičnih vrtcih je posebna specifičnost, ki se vključi v vrtčevski vsakdan. Otroci naj doživljajo jezik s pomočjo slikovnega, glasbenega in gibalnega gradiva, ki jih spodbuja tudi k uporabi jezika/jezikov. Otroci imajo prosto izbiro jezika, vendar jih naj pedagoško osebje brez pritiska zapeljuje k uporabi slovenskega jezika. Vzgojiteljica/vzgojitelj pa dosledno ostaja v jeziku, ki ji/mu je dodeljen. 

Ta način spremljanja in pospeševanja učenja jezikov od začetka znanstveno spremlja dr. Georg Gombos in se v privatnih dvo- in večjezičnih vrtcih s pomočjo jezikovnopedagoškega koncepta že več kot dve desetletji uspešno izvaja in evalvira. Koncept se pri evalvaciji nenehno prilagaja potrebam, tako da ne more priti do mirovanja razvoja. 

Leta 2022 je Koroška deželna vlada izdala priročnik za spodbujanje dvo- in večjezičnega izobraževanja in varstva v koroških elementarnih izobraževalnih ustanovah, ki ga je pripravil izr. univ. prof. mag. dr. Georg Gombos v sodelovanju z Jasmin Mersits, BA.MA. Pripravljeni okvrini jezikovnopedagoški koncept predstavlja nekaj temeljnih načel za praktično delo v dvo- ali večjezičnih elementarnih izobraževalnih ustanovah. 

Ao. Univ. Prof. Mag. Dr. Georg Gombos gilt als Begründer und wissenschaftlicher Begleiter in der Entwicklung der sprachpädagogischen Konzepte. 

Das sprachpädagogische Konzept bietet in zwei- und mehrsprachigen Kindergärten den notwendigen Rahmen für die professionelle Arbeit der Sprachenvermittlung. Es gibt den Elementarpädagog*innen Klarheit für die sprachliche Förderung der Kinder in beiden bzw. mehreren Sprachen und zeigt den Eltern sowie Träger*innen, welche Ziele im Kindergarten angestrebt werden und wie gearbeitet wird. 

Als eigenes Spezifikum wird im zweisprachigen Gebiet Kärntens die Förderung in zwei bzw. drei Sprachen (je nach Angebot in der jeweiligen Bildungs- und Betreuungseinrichtung) eingebaut. Die Kinder sollen viel Sprache anhand von Anschauungsmaterial, Liedern, Reimen, Bewegung erfahren und angeregt werden, selbst die Sprachen anzuwenden. Sie haben dabei freie Sprachenwahl und sollen zum Gebrauch der Zielsprache „verführt“, nicht jedoch gedrängt werden. Die Elementarpädagog*innen bleiben aber konsequent in der ihnen zugeteilten Sprache. Diese fundierte Begleitung und Förderung zum Erlernen von Sprache(n) wird in den privaten zwei- und mehrsprachigen Kindergärten seit fast zwei Jahrzehnten anhand des sogenannten sprachpädagogischen Konzeptes erfolgreich gelebt und jährlich evaluiert. Einen Entwicklungsstillstand kann es nicht geben, da das Konzept an die jeweiligen Gegebenheiten angepasst werden kann. 

Im Jahr 2022 hat das Amt der Kärntner Landesregierung mit Ao. Univ. Prof. Mag. Dr. Georg Gombos, unter Mitarbeit von Jasmin Mersits, BA. MA., einen Leitfaden zur Förderung zwei- und mehrsprachiger Bildung und Betreuung in Kärntner elementaren Bildungseinrichtungen veröffentlicht. Dieses Sprachpädagogische Rahmenkonzept beschreibt einige grundlegende Prinzipien für die praktische Arbeit in zwei- oder mehrsprachigen elementaren Bildungseinrichtungen. 

Okvirno jezikovnopedagoški koncept. Priročnik za spodbujanje dvo- in večjezičnega izobraževanja in varstva v koroških elementarnih izobraževalnih ustanovah. (2022) 

Leitfaden zur Förderung zwei- und mehrsprachiger Bildung und Betreuung in Kärntner elementaren Bildungseinrichtungen. (2022) 

Die Resultate

„Was auch immer es ist – die Art und Weise, wie du deine Geschichte online vermittelst, kann einen gewaltigen Unterschied ausmachen.“

– Quellenangabe

„Was auch immer es ist – die Art und Weise, wie du deine Geschichte online vermittelst, kann einen gewaltigen Unterschied ausmachen.“

– Quellenangabe